dinsdag 26 maart 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen

Opvattingen over de huidige Europese Unie en de Europese Monetaire Unie, inclusief actuele ontwikkelingen dienaangaande, lopen ook onder antroposofen natuurlijk uiteen. Daarover bestaat tussen hen zeker niet altijd onderlinge overeenstemming. Dat kan met name samenhangen met afwijkende vertrekpunten, uiteenlopende referentiekaders en mogelijk ook uiteenlopende (deel)belangen. Mij is duidelijk op basis van een aantal uitwijdingen van Rudolf Steiner over eigenschappen en ontwikkelingskenmerken van met name Midden- en West-Europa, geplaatst in een zeer bepaalde context, een antroposofisch mens- en wereldbeeld en een sociale driegeledingsimpuls, dat Steiner impliciet aanwijzingen gaf over vorming van een Europese Unie zoals wij die in ons leven anno 21e eeuw steeds meer leren kennen. Het gaat hier om zeer gecompliceerde materie en het heeft weinig zin om zekere tekstcitaten van Steiner wat dit aangaat zonder bedding, inleiding en toelichting weer te geven. Dat volgt daarom bij leven en welzijn later in 2013 hier op Cahier op een wijze die ik dan voldoende betekenisvol, zinvol en verantwoord acht.

Bij antroposofie en sociale driegeleding komt het bij dit soort zaken, maatschappelijke kwesties, zeker op actualiseren en preciseren aan. Als het gaat om worstelingen met sociale werkelijkheid vallen drie hoofdzaken en kernopgaven te onderscheiden: (1) gezonde en valide sociale ideeën (door)ontwikkelen en delen, (2) doortastende en treffende probleemanalyses en diagnosestellingen onderkennen en communiceren en (3) steeds beter leren kennen en doorgronden van tegenwoordige sociale (on)werkelijkheden. En op die gebieden kunnen in principe alle mensen van elkaar leren, ongeacht het wereldbeeld dat zij huldigen en de gezindheid die zij dragen. Geen lichte opgave echter. Absoluut ook in psychologisch opzicht, want het kan nogal wat vergen van de eigen persoonlijkheid. Daarover schreef ik al eerder iets in mijn blogbericht Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving (Cahier, 6-1-2013).

Vandaag ontpopte in een reactieruimte onder dit Facebook bericht van Michel Gastkemper zich een korte gedachtewisseling over de EU, EMU en euro. Participanten: Frans Wuijts, Michel Gastkemper en mijn persoon. Daarin passeerden onderwerpen als (1) statement Pim Fortuyn over EMU project, (2) sociale driegeleding en sociale driegeleders kringen, (3) organisatiekunde zoals geïntroduceerd door Bernard Lievegoed, voormalig voorzitter van de Antroposofische Vereniging in Nederland, (4) het NPI (Nederlands Pedagogisch Instituut voor het Bedrijfsleven), (5) organisaties actief in de weer met een zogenaamde U-procedure en (6) U-procedure en Theory U naar inhoud met haar vertegenwoordigers en dragers.

In die reactieruimte aldaar legde ik de genoemde heren de vraag voor hoe zij de activiteiten van driegeleder John Hogervorst binnen een driegeleder en driegeleding spectrum beoordelen. Daarop volgde geen antwoord. Een reactie daarop zie ik echter graag een keer tegemoet. John Hogervorst is al decennialang in de weer met aan de man en expliciet onder de aandacht brengen van een sociale driegeledingsimpuls hier in Nederland. Overigens vraag ik me af of het tegenwoordige NPI, ik bedoel het NPI dat zichzelf nu op internet presenteert als voortgekomen uit het oorspronkelijke NPI, zo schijnt het althans, zich baseert op het oorspronkelijke ideeëngoed. Ik meen begrepen te hebben dat het NPI al jaren niet meer bestond. Is het intussen heropgericht?

Eerder vandaag schreef ik ook nog iets anders over sociale driegeleding en antroposofen. Dat deed ik op deze Facebook webpagina. Zal dat bij dezen ook in dit blogbericht weergeven:

Driegeleding omvat meer dan alleen politiek en binnen zekere grenzen verleend mandaat, geen primaat, bij politici. In de tweede helft van de twintigste eeuw ging een verhaal in antroposofische kringen rond dat driegeleding 'niet meer zou kunnen'. Voorts leefde binnen die kringen ook de vraag, ingeval het nog wel zou kunnen, 'hoe dan(?), vertel dat eens!' Met name Bernard Lievegoed (1905 - 1992), een tijdlang voorzitter (1961 - 1975) van de Antroposofische Vereniging in Nederland, wierp die vraag op richting driegeleders. Later, tot op de dag van vandaag denk ik, stellen een aantal antroposofen nog altijd diezelfde vraag; wel of niet daarbij verwijzend naar Lievegoed. Alsof driegeleders en antroposofen dan een kookboek kunnen opentrekken... Hun eerste opgave was en is de tegenwoordige sociale werkelijkheid en die van de nabije en verdere toekomst' gaandeweg juist en doortastend te duid(d)en en begrijpen; in historisch, actueel en in toekomstperspectief. Een niet geringe opgave waarin niet iedereen, door welke omstandigheden dan ook, in voldoende mate zal slagen. Frans Wuijts was eerder zo vriendelijk om wat deze problematiek betreft op een zeer belangrijke voordracht van Rudolf Steiner te wijzen. Dat deed hij in de reactieruimte onder dit blogbericht (6-1-2013) op Cahier.

Muziek
1. Aus Goethes Faust – Julius Röntgen
2. The Visitors - ABBA

4 opmerkingen:

  1. Dag John, welke ‘activiteiten van driegeleder John Hogervorst binnen een driegeleder en driegeleding spectrum’ bedoel je, welke heb jij daarbij speciaal op het oog? En waarom vraag je dit eigenlijk aan Frans en mij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Michel, dank voor je reactie. Later vandaag expliceer ik mijn vraag alhier. Voor mij nu eerst even andere zaken aan de orde.

      Verwijderen
    2. Goed. De explicatie nu. De in deze Facebook discussiedraad genoemde Otto Scharmer acteert op op 18 april aanstaande samen de met Amerikaanse leiderschaps-coach Alan Seale bij een zogeheten leiderschapsdag in Driebergen georganiseerd door adviesbureau(?) Het Eerste huis, zie: Otto Scharmer(Theory U) in Nederland.

      Negen dagen later, 26 en 27 april, verzorgt de Brit Christopher Houghton Budd niet ver van Driebergen, namelijk in Zeist, een tweedaagse seminar: The Colours of Money - The world beyond banking - An intensive introduction to associative economics. Ter wille van aandacht en gerichtheid op economische associaties, binnen de Engels sprekende wereldgebieden werd in 2001 een denktank opgericht met een focus op wereldwijde samenwerking, zie de website Associative Economics - Beyond the Market - Beyond Banking. Hier een overzicht van Budds Workshop en Presentaties 2007 tot en met 2013. Zeist staat er ook tussen. Met name dit is een interessant boek van hem: Finance at the Threshold: Rethinking the Real and Financial Economies (2011; Google Books). Hier een korte biografische tekst over hem en hier enige video-opnamen van korte presentaties (introducties) van hem.

      John Hogervorst timmert al tientallen jaren aan de weg met sociale driegeleding. Dit met zijn tijdschrift Driegonaal, uitgeverij-boekhandel en regelmatig beleggen of (mee) faciliteren van conferenties en presentaties en lezingen. Verder zij daar onder andere ook driegeleders als Ruud Thelosen en Arjen Nijeboer op hun manier actief.

      Hogervorst toont zich een constante factor. Daarvoor neem ik mijn pet af. Zijn aandacht is de laatste jaren tevens gericht op recente ontwikkelingen en initiatieven die zich buiten Nederland in het bijzonder in het Westen voordoen op vlak van sociale hervormingen en experimenten. Ook in de vorm van directe samenwerking. De inbreng van Houghton Budd, waarvoor hij de laatste jaren regelmatig een lans breekt hier in Nederland, viel me pas sinds 2012 in het oog. Ik vraag me af wat jij en Frans daarvan hebben meegekregen de afgelopen jaren. En hoe jullie daar tegen aankijken of wat jullie daarbij ervaren. Wij hebben het gedrieën op internet al eerder over sociale driegeleding gehad. Jaren geleden al. In reactieruimten onder blogberichten op Antroposofie in de pers kan ik me herinneren. Die draad pak ik bij dezen dus nu weer even op.

      Verwijderen
    3. Ook Jan Saal bijvoorbeeld is een actieve driegeleder natuurlijk. Het TRIODOS Bank initiatief liet ik weliswaar weg in mijn korte blogbericht, maar staat op zich natuurlijk evenzo in direct verband met de sociale driegeledingsimpuls. En zo is er nog veel meer.

      Verwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2017

Schimmenrijk – 24 juli 2016

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate