![]() |
Judith von Halle |
Niet om te stigmatiseren, maar vandaag snijd ik met een korte inleiding het onderwerp Judith von Halle (1972 in Berlijn geboren) aan. Vanaf 2004 zou ze geen (vaste) voeding meer tot zich nemen, uitsluitend nog water drinken… Pakweg zeven jaar dus inmiddels. Ja, dan moet ik letterlijk en figuurlijk slikken om zoiets eventueel serieus te kunnen/mogen nemen; en nee, …dat kan ik niet. Dat gaat er bij mij niet in! Astronautenvoeding eventueel wel.
Ben uiterst verbaast, nou ja stijlfiguur, wel en niet verbaast, dat een aantal mensen, niet in de laatste plaats een x-aantal antroposofen, deze story wel slikken. Stigmata bij deze en gene sluit ik niet uit, maar dat voedselverhaal…, nee!
Sorry Judith and followers, but I don’t buy it.
Morgen ga ik nader op deze kwestie in.
Muziek
Take a look around - Limp Bizkit
Zowat zeven jaar leven op water? Tja, erg geloofwaardig lijkt het mij ook niet, maar ik vraag me wel af wat haar beweegredenen dan zijn om de mensen dit wijs te maken? Ijdelheid, aandachttrekkerij?
BeantwoordenVerwijderen@ Ridzerd
BeantwoordenVerwijderenGoede vraag. Tja een merkwaardig verschijnsel. Zoals reeds gezegd: morgen ga ik er met een nieuw bericht dieper op in.
Ik bedoel: merkwaardige zaak.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het ook een vreemde zaak, maar het schijnt dat ook een aantal beroemde mensen in de geschiedenis de stigmata vertoonden. Persoonlijk lijkt het me erg hinderlijk en niet iets om jaloers op te zijn. Maar het levert je wel een hoop aandacht op.
BeantwoordenVerwijderenIn een artikel in De Brug 68 (tijdschrift De Brug) geeft François de Wit een verslag van de voordrachten van Christian Lazarides op 27 en 28 maart 2010 in Namen. In dit verslag komt ook Judith von Halle ter sprake. Als introductie schrijft François de Wit:
"Deze (volgens zijn [Jurjen: verwijzing naar Christian Lazarides] zeggen joodse) vrouw werd geboren in 1972 in Berlijn. Ze leerde de antroposofie kennen in 1997, huwde in 2002 en werkte tot 2005 als architect en als medewerkster in het Rudolf Steiner Haus in Berlijn, waar ze ook voordrachten hield (o.m. over het esoterisch jodendom). Sinds 2004 zou ze gestigmatiseerd zijn. "
En dan even verder iets heel opmerkelijks:
"In 2005 werd ze uit de Duitse Vereniging gezet en in 2006 richtte zij samen met Peter Tradowsky en Edda von Lechner de Vrije Vereniging voor Antroposofie “Morgenstern” op. Eind 2009 verhuisde deze vereniging naar Dornach, waar ze niet ver van het Goetheanum een gebouw betrekken dat eveneens ‘Schreinerei’ genoemd wordt (het schijnt een voormalige schrijnwerkerij te zijn geweest)."
Zoiets klopt niet, denk ik dan, daar heb ik een slecht gevoel bij... Maar dan komt dat wat ik eigenlijk naar voren wilde brengen:
"Maar, zegt Lazarides, ook een arbeider aan het Goetheanum, een zekere Pollak, was gestigmatiseerd. Rudolf Steiner gaf hem bepaalde aanwijzingen en de stigmata verdwenen. Het is dus een abnormaliteit, iets wat niet uit het heldere bewustzijn komt en kan genezen worden door geestelijke oefeningen."
bron: http://users.telenet.be/antroposofie/vanaf40/b68/brug68htm.htm#001
@ Jurjen
BeantwoordenVerwijderenMet merkwaardige zaak doel ik op de suggestie fysisch gesproken (zeven jaar lang) louter op water te hebben geleefd. Historische achtergronden van stigmata als verschijnsel zijn me bekend; ook enige daarmee in verband staande uitwijdingen van Steiner over zekere christelijke inwijdingswegen die voorafgingen aan rozenkruizersmethoden.
Dank je voor je commentaar en uitzoekwerk. Waardevol. Zal dat artikel van Francois de Wit (De Brug) straks downloaden en doornemen. Later vandaag zal ik, zoals aangekondigd, een vervolgbericht over dit onderwerp op Cahier plaatsen, alsook reageren op jouw reactie in de reactieruimte onder het blogbericht van afgelopen maandag en op die Michel en Ridzerd van afgelopen dinsdag.
Goeieavond!
BeantwoordenVerwijderen1)Wat leven zonder voedsel betreft hebben we ook nog meneer Prahlad Jani uit India. Een yogi, die dus al 70 jaar zonder eten en drinken (!) zou leven. Dit was enige tijd geleden overal in het nieuws. Hij is ook wetenschappelijk onderzocht:
http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/0,1518,691857,00.html
Dan heb je nog die mensen die van Lichtnahrung (NL: Lichtvoeding?)leven.
Schijnt meestal geen probleem te zijn :-)
Ik heb overigens ook geen problemen met phenomenen als stigmata en leven zonder voeding. Maar of het allemaal zo goed is? We hebben toch niet voor niets meneer Bocuse.
2)Nog even terug naar de berichtjes over Steiner en Wegman in de vorige teksten. De brieven, memos, van RSt aan IW, wat betreft vorige incarnaties etc., zijn al veel langer bekend. Na een beetje zoeken vond ik in onze Terra Canaillo bibliotheek (overigens: Terra Cenaillo is weliswaar duits, deutsj, maar goed te lezen voor alle buitenlanders) het volgende boek: Die Menschheitsaufgabe Rudolf Steiners und Ita Wegman van Margarethe en Erich Kirchner-Bockholt, in 1976 uitgegeven bij de Philosophisch-Anthroposophischer Verlag. Werd slechts onder de toonbank verkocht, alleen aan leden van de AAG. Genummerde exemplaren, met de naam erin van degene die het boek heeft gekocht, en het vermerk dat dit boek slechts door hem/haar gebruikt mag worden (dus laten meebegraven of teruggeven als je dood bent). Het boek is mooi uitgegeven met foto's en facsimili. Hier vind je de komplete story van Eabani, Gilgamesh, etc, etc. tot RSt en IW.
Groeten, Joseph Canaillo
Dag Joseph,
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je je hier ook vertoont en meedoet! Die ‘Lichternährung’ is ook nog wat dichter bij huis (lees: het Goetheanum) te vinden. Wat dacht je van dit bericht uit ‘Das Goetheanum’ over Michael Werner uit 2005? Ik weet niet hoe het intussen met hem gesteld is, ik hoor er weinig over. Er zijn in ieder geval mensen die het hem nadoen. Bijvoorbeeld deze Matias Langer in La Palma (zou Barbara Ehlers hem kennen?).
En dan Steiner en Wegman: het hele verhaal is ook terug te vinden (in heel compacte vorm) in Bernard Lievegoeds ‘Over de redding van de ziel’. Een digitaal exemplaar is te vinden op de website van Ramon De Jonghe (echt waar!).
Ik zie nu dat de link naar Matias Langer niet verder leidt naar zijn eigen lichtvoedingservaringen; die zijn op die manier niet te vinden. Maar wel hier.
BeantwoordenVerwijderenHe getsie,
BeantwoordenVerwijderenIk zit een beetje te prutsen. Ik heb de link naar ‘Over de redding van de ziel’ niet goed gelegd. Dus opnieuw.
Dag heren, ook welkom Terra Canaillo!,
BeantwoordenVerwijderenTja, zoals jullie wel kunnen aflezen aan mijn blogbericht van vandaag, Von Halle deel 2, gaat een mogelijk leven zonder voeding er bij mij echt niet in. Ben ik nu een materialist? Gelukkig dan maar. Mag ik nu uit jullie reacties opmaken dat naar jullie weten Von Halle echt beweert dat ze het redt met enkel water?
Dat verhaal van die Yogi kende ik al. That I don’t buy either. De ultieme vegetariër? Zelfs geen bladgroen en mineralen? Als dat echt wetenschappelijk bewezen zou zijn had het tot op de dag van vandaag echt de wereld rondgegaan, lijkt me.
Mosmuller verraste me niet met de schets van die incarnatielijn. Was me reeds bekend. Van belang was/is natuurlijk haar motivatie, insteek en toelichting.
Dank je voor de uitvoerige informatie gegeven in de reactieruimte onder het vorige blogbericht, Michel. Stel ik zeker op prijs! Blijft het punt van die brief/brieven van Wegman aan Steiner. Klopt Mosmullers verhaal daarover voorzover jij weet?
Oh juist. Redding van de ziel. Heb ik ook in boekvorm in mijn boekenkast staan. Fijn dat toch ook die digitale verwijzing, zodat een ieder er kennis van kan nemen.
BeantwoordenVerwijderenIk bedoel, welkom Joseph Canaillo. Mooie naam.
BeantwoordenVerwijderenMathias Langer verkeert inmiddels in hogere, verhevener sferen, begrijp ik. Dacht al dat ik iets voorbij zag zweven. De slotalinea van zijn verslag:
BeantwoordenVerwijderen"Die Beschäftigung mit der Frage der Ernährung hat mich mit der Großen Weißen Bruderschaft und den Aufgestiegenen Meistern in Verbindung gebracht. Ich bin dankbar dafür, dass ich diesen Weg ins Licht gehen darf, nicht nur in Bezug auf meine Ernährung."
Wat is de vraag precies, John? Je schrijft: ‘Blijft het punt van die brief/brieven van Wegman aan Steiner. Klopt Mosmullers verhaal daarover voorzover jij weet?’ Welk verhaal is dat?
BeantwoordenVerwijderen@Michel Gastkemper
BeantwoordenVerwijderenBedankt, en indirect ook bedankt,Ramon de Jonghe, voor de link naar dat boek van Doctor Lovegood. Ik ga het zeker lezen. Ik heb het zelf nooit gekocht wegens penibele pecunia en bovendien wil ik niet te veel boeken hebben, want mijn kleine boekenkast is vol. (Alle bezit is ballast, om niet te zeggen overlast.)
@Joseph Canaillo
BeantwoordenVerwijderenSinds kort reageer jij ook op mijn weblog, wat ik zeer op prijs stel. Maar ik vraag mij af, ben jij een Duitser of een Nederlander, want je hebt twee weblogs, in het Duits en in het Engels. Of ben je een Italiaan?
Wij zijn Canaillisten.
BeantwoordenVerwijderenGroeten uit Canailloland,
Joseph Canaillo
PS: en vergeet Uribistan niet
Beste John,
BeantwoordenVerwijderenZal ik, om het extra ingewikkeld te maken, mijn reactie op jouw vraag maar gewoon hier neerzetten?
Het is een ingewikkelde kwestie om goed te beantwoorden, want ik weet niet op welke manier Mieke Mosmuller het in die bewuste voordracht erover heeft gehad ‘dat in een paar boeken een facsimile van een brief van Steiner aan Wegman staat afgedrukt, waaruit zou kunnen worden opgemaakt dat Steiner de incarnatielijnen in kwestie daadwerkelijk zelf in de wereld heeft geholpen/gebracht. Een brief/brieven met een duidelijk handschrift van Steiner, zo benadrukte Mosmuller ook.’
Dit schreef je verduidelijkend onder je ‘Vermeende inwijding – Judith von Halle’. Terwijl de vraag voor het eerst opdook onder jouw ‘Wie is met wie – Willen echten echt opstaan’. In dit laatste bericht verwijs je ook naar een van de Flensburger Hefte uit 1996, dat helemaal bestaat uit een interview met Emanuel Zeylmans over zijn driedelige documentatie betreffende Ita Wegman. In dat interview wordt uitvoerig beschreven hoe een en ander in elkaar steekt. Dat is niet zo makkelijk samen te vatten. Het leven is soms erg ingewikkeld!
Ik heb in een vorige reactie al aangegeven dat al in 1924 mensen wisten van vorige incarnaties van Steiner en Wegman, omdat Steiner daarover in voordrachten sprak zonder concrete namen te noemen. Als je dit echter weet, herken je het op veel plaatsen.
Het vervelende is alleen dat je deze wetenschap niet alleen ten goede kunt gebruiken, maar ook ten kwade. En dat is wat Wegman is overkomen. De gegevens raakten namelijk ook bekend buiten een kleine en vertrouwde kring, waar men ermee aan de haal is gegaan. Er is geen beter middel om op iemand karaktermoord te plegen, dan diegene te beschuldigen van de halve waarheid dat die denkt een bepaalde geschiedkundige persoon te zijn en dat dat ten onrechte is. Of het waar of niet waar is, je kunt je daartegen niet verdedigen, want het is altijd fout. Dat is spirituele karaktermoord en daar is geen kruid tegen gewassen. Je verliest het altijd.
Ten volle werd dit tegen Wegman uitgespeeld in het ‘Denkschrift 1925-1935’, op basis waarvan zij in 1935 uit (het bestuur van) de Antroposofische Vereniging werd gezet, en een heel aantal medestanders met haar.
BeantwoordenVerwijderenJoseph Canaillo heeft al aangegeven dat in 1976 een boek uitkwam met als onderwerp de vorige incarnaties van Steiner en Wegman.
In 1979 schreef Emanuel Zeylmans een biografie van zijn vader, Willem Zeylmans. Dat beviel hem zo goed, dat hij het idee opvatte ook een biografie van Ita Wegman te schrijven. Zij was zijn peettante geweest. Trouwens, een van de schrijvers van dat boek uit 1976 ook. Maar op die auteurs was hij kwaad, want hij vond het niet kunnen dat je een boek over iemand schrijft waarin niets staat over het huidige leven, maar alleen over vorige levens. Dat vond Emanuel Zeylmans een onmogelijk iets, wat hij graag recht wilde trekken. Maar hij kwam er al snel achter dat het oneindig moeilijk zou worden om een biografie van Ita Wegman te schrijven, omdat zij buitengewoon controversieel was tot op de toenmalige dag (we schrijven 1980).
Zo werkte hij er met tussenpozen twaalf jaar lang aan en kwam tot de slotsom dat een biografie niet tot de mogelijkheden behoorde. Eerst moesten maar eens alle beschikbare feitelijke gegevens geboekstaafd worden. Dat werden drie delen. Het eerste deel de eerste helft van Wegmans leven, tot aan de dood van Steiner in 1925. De tweede helft van haar leven (nou ja, de resterende achttien jaar) kon hij niet beschrijven zonder eerst uit te zoeken hoe het nu zat met al die beschuldigingen aan haar adres, van machtsstreven met behulp van vorige incarnaties. Dat werd het tweede deel, waarin Emanuel Zeylmans in de inleiding de beroemde woorden schreef dat hij niemand aanraadde dit boek te lezen omdat het werkelijk verschrikkelijk was wat daarin stond. Dat zou je al het plezier in de antroposofie kunnen bederven.
In het derde deel kon hij vervolgens de laatste achttien jaar van Wegmans leven zo clean mogelijk onderzoeken, zonder al deze ballast. In de twaalf jaar dat hij met dit werk bezig was, deed hij allerlei ontdekkingen en viel hem van alles toe. Uiteindelijk kwam hij ook achter de correspondentie tussen Steiner en Wegman, die gedeeltelijk nog bewaard was gebleven. In het eerste deel uit 1990 is dan ook een brief van 11 juni 1924 van Steiner aan Wegman opgenomen, waaruit kan blijken wat hun gezamenlijke vorig leven moet zijn geweest. Om te bewijzen dat die niet verzonnen was, was er ook een facsimile van bijgevoegd.
In de biografie die Ed Taylor in 1994 schreef over Ita Wegman is deze brief in het Nederlands opgenomen (echter zonder facsimile). Maar deze staat nu ook in zijn nieuwe biografie van Steiner (blz. 198-200). Dus iedereen kan het in alle rust bekijken.
Is dit voldoende antwoord?
Beste Michel,
BeantwoordenVerwijderenOok in deze reactieruimte dank voor je uitvoerige antwoorden, die me pas gisteren in het oog vielen. Zeer interessant. In mijn blogbericht van vandaag verwijs ik hier nog een keer naar, zie: Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht, Cahier, 19-3-2011.