Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder
2019
Gratis Google voorzieningen op de tocht – 1 februari 2019
Eerbiedigende aandachtigheid – 31 januari 2019
Verborgen werkwoord: ontkenteren - 21 januari 2019
Philosophy, Spiritual Activity and Christianity – 14 januari 2019
Lemniscaat – 11 januari 2019
Modern Soul and Struggling Psyche (Mind) – 1 januari 2019
2018
My initiation and moral development – 14 december 2018
Music and ethics – 7 december 2018
Energy – 23 november 2018
Geestelijk ontwaken – 9 november 2018
Freedom and Spiritual Activity – 29 oktober 2018
Intuitions – 24 oktober 2018
Settle – 24 september 2018
De agenda die niet geschreven werd – 21 september 2018
Ecstatic or grounded – 10 september 2018
Ragnarok – 27 augustus 2018
Nietzsche’s Philosophers of Perhaps – 19 augustus 2018
Pensées – 11 augustus 2018
Dixit – 10 augustus 2018
Bestemmen – 6 augustus 2018
Antroposofen en politiek – 16 juli 2018
Cup of Tea – 2 juli 2018
Fresh – 22 juni 2018
Mind You – 13 juni 2018
The Opposite of Brexit? – 21 mei 2018
Consciousness Soul – 7 mei 2018
Small experience – 30 april 2018
Still – 16 april 2018
Een paasgedachte - (Parsifal - Deel 9) – 2 april 2018
Beware – 26 maart 2018
Vrijheid en deugd – 12 maart 2018
Forces & Creatures – 31 januari 2018
2017
Self-respect and development – 19 december 2017
Grace – 6 december 2017
Virtues – 4 december 2017
Oh Well – 23 november 2017
Kennistheorie – 10 november 2017
Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 5 – 13 oktober 2017
Europe & Memoranda – 10 oktober 2017
Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 4 - 29 september 2017
Ready to go again! – 28 september 2017
Keep up the pace – 11 september 2017
Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 3 – 31 augustus 2017
Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 2 – 28 augustus 2017
Dienstmededeling over deel 2 van meerluik – 21 augustus 2017
Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 1 - 14 augustus 2017
Kelk – 7 augustus 2017
Wishes and embodiments – 3 augustus 2017
Foreshadowing – 31 juli 2017
Schimmenrijk – 24 juli 2017
Faust & Helena – 17 juli 2017
My Way – 10 juli 2017
Independent – 3 juli 2017
Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017
Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017
Memories – Friendship – 19 juni 2017
Volle teugen – 12 juni 2017
Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017
Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017
Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017
Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017
Brief Message – 13 mei 2017
Opklaring - 11 mei 2017
Inside, outside, upside down – 8 mei 2017
Zien – 6 mei 2017
On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017
Perceptie – 27 april 2017
Instignatie en initiatie – 24 april 2017
Zelfbestemming – 21 april 2017
Genuine – 17 april 2017
Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017
Friend – 24 maart - 2017
Time-out – 6 maart 2017
Human Behavior – 3 maart 2017
Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017
Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017
Judith von Halle – 18 februari 2017
Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017
Living – Foolish or not – 6 februari 2017
Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017
Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017
Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017
Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017
2016
Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016
Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016
Tell me – 16 december 2016
Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016
To become – 5 december 2016
Digitale geletterdheid – 28 november 2016
Onbehagen – 21 november 2016
Weekly basis – 14 november 2016
Braintwisters and inner demons – 23 september 2016
Polsslagen der tijd – 19 september 2016
Funderen – 15 september 2016
Misunderstanding – 8 september 2016
Shine – 4 september 2016
Delicaat – 29 augustus 2016
Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016
Versnellen – 9 augustus 2016
Autonomie – 8 augustus 2016
Fighting spirit - 29 juli 2016
Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016
Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016
Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016
Verbeelden – 14 juli 2016
Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016
Brexit – Synopsis – 27 juni 2016
Female – 13 mei 2016
Progress – 5 mei 2016
On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016
Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016
Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016
2015
Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015
Respect – 12 november 2015
Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015
True nature – 5 november 2015
Simple & Not fade away – 29 oktober 2015
Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015
Anticiperen en participeren – 22 februari 2015
Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015
2014
Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014
Open wond – 1 december 2014
Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014
Uit de nacht – 31 oktober 2014
Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014
Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014
Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014
Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014
Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014
Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014
Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014
Light capture – 19 april 2014
Preoccupaties – 7 april 2014
Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014
Schoonmaakwoede – 22 maart 2014
Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014
Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014
Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014
Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014
2013
Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013
Nieuwe koers – 22 juni 2013
Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013
Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013
Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013
Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013
Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013
Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013
Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013
Stokken stopt - 27 januari 2013
Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013
Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013
Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013
Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013
2012
Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012
'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012
With double in mirrors - 25 november 2012
Sneltreinvaart - 19 oktober 2012
Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012
De bijen en het Woord - 8 oktober 2012
Manifestaties van het licht - 30 september 2012
Chemische Bruiloft - 25 september 2012
Danige deining - 21 september 2012
Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012
Beramen en benevelen - 22 juli 2012
Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012
Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012
Stilaan stilstaan - 17 juli 2012
Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012
Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012
Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012
Wisseling van de wacht - 10 juni 2012
Bredere economische horizon - 8 juni 2012
De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012
Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012
Life with music - 3 juni 2012
Weer aan de bak - 2 juni 2012
2011
Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011
Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011
'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011
Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011
Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011
Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011
Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011
Living on the edge – Japan - 21 maart 2011
Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011
Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011
Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011
The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011
Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011
Saturday - 4 maart 2011
Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011
Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011
Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011
Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011
M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011
Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011
Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011
Energiek vooruit - 29 januari 2011
Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011
Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011
Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011
2010
Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010
Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010
Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010
Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010
Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010
Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010
Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010
Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010
Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010
Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010
Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010
Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010
Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010
Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010
Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010
Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010
Not asleep yet - 18 september 2010
Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010
Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010
Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010
Stralende lentedag - 6 mei 2010
Start - 28 april 2010
Het begin van een 'oplossing', zeg maar oplossingsrichting zit hem voor mij in het continu en consequent denken en uitdragen van reine ideeën en begrippen, die Rudolf Steiner voor ons heeft afgelezen uit de wereld waarin deze ideeën en begrippen ‘leven’; zoals bijvoorbeeld:
BeantwoordenVerwijderen- Het principiële verbinden van de drie beginselen van de Franse Revolutie aan die 'gebieden' in de samenleving waar ze in wezen thuis zijn en aldus het meest vruchtbaar kunnen worden; principiële vrijheid in het geestelijk-culturele leven (onderwijs en opvoeding, religie, internet en bibliotheekwezen etc.), principiële gelijkheid/gelijkwaardigheid in het rechtsleven (en derhalve een meer directe democratie) en principiële broederschap/samenwerking in het (aldus associatieve) economische leven; m.a.w. als voorwaarde het geleidelijk aan ontvlechten van die overheidstaken die niet tot de kerntaken van de overheid behoren;
- Grond en bodem, arbeid, rechten en kunstobjecten kunnen in wezen geen koopwaar zijn, ook al hanteren 'we' ze bewusteloos wel zo; m.a.w. geleidelijk aan maar wel drastisch deze praktijken neutraliseren, bijvoorbeeld door de invoering van het onvoorwaardelijke basisinkomen, door het kapitaliseren van beheersstichtingen die gronden op kunnen kopen en deze daarna statutair voor altijd onverkoopbaar kunnen maken etc.
Dit betekent in vrijheid voor ieder die dit leest voortaan al die werken van Rudolf Steiner indachtig zijn sociale impuls grondig bestuderen, niet alleen individueel, maar bij voorkeur vooral ook in groepsverband (zie http://fvn-rs.net/):
• GA 4 Die Philosophie der Freiheit ( 18 Beiträge )
• GA 23 Die Kernpunkte der sozialen Frage ( 8 Beiträge )
• GA 24 Aufsätze uber die Dreigliederung des soziale ( 60 Beiträge )
• GA 329 Die Befreiung des Menschenwesens als ... ( 12 Beiträge )
• GA 328 Die soziale Frage ( 9 Beiträge )
• GA 330 Neugestaltung des sozialen Organismus ( 15 Beiträge )
• GA 331 Betriebsräte und Sozialisierung ( 13 Beiträge )
• GA 332a Soziale Zukunft ( 8 Beiträge )
• GA 333 Gedankenfreiheit und soziale Kräfte ( 7 Beiträge )
• GA 334 Vom Einheitsstaat zum dreigliedrigen sozial ( 12 Beiträge )
• GA 337a Soziale Ideen – Soziale Wirklichkeit ... ( 13 Beiträge )
• GA 337b Soziale Ideen – Soziale Wirklichkeit ... ( 13 Beiträge )
• GA 338 Wie wirkt man für den Impuls der Dreigliede ( 16 Beiträge )
• GA 339 Anthroposophie, soziale Dreigliederung ... ( 7 Beiträge )
• GA 340 Nationalökonomischer Kurs ( 15 Beiträge )
• GA 341 Nationalökonomisches Seminar ( 10 Beiträge )
Handzame literatuurlijst Frans. Dank je. Interessante punten ook die je naar voren brengt, zoals bijvoorbeeld dat basisinkomen, waar ik nog niet over uit ben, en 'het kapitaliseren van beheersstichtingen die gronden op kunnen kopen en deze daarna statutair voor altijd onverkoopbaar kunnen maken'.
VerwijderenHet kan zo zijn dat deze sociale impuls van Steiner nog niet voldoende in de realiteit werkzaam is geworden. Dat wil voor mij echter in het geheel niet zeggen dat deze zou zijn ‘mislukt’, zoals wel wordt beweerd of dat deze ideeën aan betekenis zouden hebben ingeboet. Integendeel, ze worden steeds indringender.
BeantwoordenVerwijderenBijvoorbeeld zegt Steiner over het onvermijdelijk te voorschijn komen van een associatieve economie het volgende:
‘‘Aus die einzelnen Individualität kann für sich allein das Massgebende im Wirstschaftsleben nicht hervorgehen. Darum stellte ich als das Notwendige neben dem Rechtlich-Staatlichen und dem Geistigen die Assoziation für das Wirtschaftsleben hin. Solche Assoziationen werden sich zusammenfügen. Das wird schon entstehen, ich habe keine Sorge. Wer mir sagt, das ist Utopie, dem sage ich: Ich weiss,dass diese Assoziationen entstehen einfach aus den unterbewussten Kräften in Menschen. Wir können aber diese Assoziationen fördern durch die Vernunft, wir können sie schneller entstehen lassen oder aber warten, bis sie sich aus der Not heraus entwickeln. In diese Assoziationen werden vereinigt sein diejenigen, die Produktion, Handel treiben, und die Konsumenten. Und bloss Produktion, Zirkulation der Waren, der Güter und Konsumtion werden darinnen eine Rolle spielen. Die Arbeit wird immer mehr und mehr in das gebiet des Rechtslebens hineinkommen……Preis und Wert werden aufgedrückt werden durch das, was als Kollektivurteil aus den Assoziationen hervorgeht.’ Rudolf Steiner
Wat maatgevend is in het economisch leven kan niet uit slechts het enkele individu voortkomen. Daarom plaatste ik de associatie als noodzakelijk gegeven voor het economisch leven naast het staats- of rechtsleven en het geestesleven. Dergelijke associaties zullen zich vormen. Dat gaat gewoon gebeuren, daarover maak ik me geen zorgen. Wie mij zegt, dat is een utopie, dan zeg ik terug: ik weet dat deze associaties eenvoudigweg zullen ontstaan vanuit de onderbewuste krachten in mensen. Wij kunnen deze associaties weliswaar oproepen door het verstand, maar we kunnen ze sneller laten ontstaan of eventueel erop wachten tot het moment waarop ze zich vanuit een noodsituatie zelf in het leven roepen. In deze associaties zullen diegenen die de productie leiden en handel drijven en ook de consumenten verenigd zijn. En slechts productie, distributie van waren of goederen en consumptie zullen daarin een rol spelen. Arbeid zal meer en meer terecht komen in het gebied van het rechtsleven…..Prijs en waarde zullen tot uitdrukking komen door wat als gemeenschappelijk oordeel daaromtrent uit de associatie naar voren komt.
Ik zie de enorme vlucht van de nieuw ontstane coöperaties als een voorlopig teken in die richting. Belangrijk is voor de mensen die in deze processen staan, dat zij zich de reine ideeën omtrent associaties bewust zullen moeten worden en moeten doordenken. Zo niet, dan zullen ze vroeger of later in dezelfde fouten gaan vervallen als de kapitalistische ondernemers.
En zo kan men nog wel uren doorgaan………
Dat zijn behartenswaardige reacties Frans. Dank je zeer. Belangrijke citaat van Steiner, welke je een jaar geleden in het artikel Alle goede dingen bestaan in drieën (Civis Munidi, 11-1-212) met bronvermelding ook naar voren bracht. Uit:'Westliche und östliche Weltgegensätzlichkeit', Rudolf Steiner 1922.
VerwijderenIn een land als Amerika bijvoorbeeld met al zijn tegenstellingen, misschien moet ik zeggen in het bijzonder in Amerika, gebeurt er zeer veel. De belastingcultuur is er natuurlijk heel anders als in Nederland en Europa. Je kunt wel zeggen dat voor een behoorlijk aantal Amerikanen nu de nood aan de man is. Plaatselijk zijn daar inderdaad wel bepaalde tendensen te zien die naar associatieve vormen van economie lijken te bewegen, tegelijk of daar dwars doorheen zie je echter ook wel verwildering en verharding en Rousseau-achtige terug naar de natuur praktijken. In dat opzicht is het wel interessant om de volgende documentaire te bekijken: Off the grid (Uitzending gemist, 14-6-2012). Een documentaire gemaakt door de Nederlandse filmregisseur Alexander Oey; hier een toelichting: Over Off the grid (Tegenlicht, 9-3-2012).
Hier een directe verwijzing naar de cyclus in kwestie, GA 83: Westliche und östliche Weltgegensätzlichkeit - Wege zu ihrer Verständigung durch Anthroposophie. Steiners opmerking over het niet utopische kakrakter van economische associaties valt na te lezen op bladzijde 305.
VerwijderenDe Nederlandse vertaling van de desbetreffende voordracht is uitgegeven door Christofoor in 1987 met als titel 'Structuur en beweging'; over de kernpunten van het sociale vraagstuk'.
BeantwoordenVerwijderenBoardman en Laughland gaan wel erg kort door de bocht en er zit veel wensdenken in hun redenering. Europa zal zich via een langdurig en gecompliceerd proces van onderhandelen vormen tot iets wat op een federale staat zal lijken. Hier is het ego van regeringsleiders van het grootste belang. Volgende stappen zijn pas te verwachten na de Duitse verkiezingen. En laten we de Italiaanse verkiezingen in februari aanstaande niet vergeten. Ik voorspel onrust aan dat klassieke front. De kiezersgunst lijkt daar redelijk keurig verdeeld te worden tussen vier politieke stromingen, dus dat wordt voortmodderen zoals we dat van de Italianen gewend waren. Maar bij een ongelukkige coalitie kunnen de Italianen een bom onder de EU leggen.
BeantwoordenVerwijderenHoe het ook zij, benoeming van Dijsselbloem vind ik voor wat betreft de NL positie natuurlijk een goede zaak, een stap in de goede richting. Naar het schijnt is hij al op sollicitatietournee. Die Frans-Duitse as is momenteel net zo kwetsbaar als de Pax Americana. Er gaan, hoop ik, nieuwe allianties gesmeed worden tussen regeringsleiders die hun gezond verstand weten te bewaren. Het wachten is nu op hernieuwde economische groei en consumentenvertrouwen.
Boardman en Laughland baseren zich op één en ander Enno. Het zijn naar mijn idee niet zo maar slagen in de lucht en vruchten van wensdenken. Zal onder andere op dat aspect het komend weekend nader ingaan in een dan volgend nieuw blogbericht. Dank je voor je heldere standpunt, analyse en informatie, welke je uiteraard uitgebreider uiteenzet in verschillende blogberichten op je onderhoudende en prikkelende weblog Aan het roer dien avond stond het hart.
VerwijderenEen deel van mijn vervolgbericht aangaande dit thema welke ik komend weekend op Cahier zal plaatsen, zal ik putten uit de driedelige BCC documentaire Masters of Money (eind 2012), welke ik vandaag heb ondergebracht in een afspeellijst van mijn Youtube kanaal. De DVD versie hoop ik morgen of anders aanstaande vrijdag met de post bezorgd te krijgen.
BeantwoordenVerwijderenZie: (1) Masters of Money - Youtubekanaal John Wervenbos, (2) Masters of Money - Wikipedia en (3) Masters of Money - NRC Lux.