maandag 14 januari 2019

Philosophy, Spiritual Activity and Christianity

Plato: De Republiek, Hoofdstuk 7
Vervolg vorige blog. Het boek Das Christentum und die Mysterien des Altertums (deel 1) heb ik inmiddels in huis. Later deze week zal ik deel 2 bestellen. Ging direct op zoek naar het voorwoord en de redactionele verantwoording van uitgever Pietro Archiati. Die valt nu hier te lezen: Voorwoord en verantwoording Pietro Archiati. Zijn commentaar en bijeengebracht onderzoeksmateriaal bij deze boekuitgave is interessant; de literatuurverwijzingen zijn nuttig. Maar oordeel daarover vooral zelf geachte lezer. Niets wil ik opdringen.

Archiati's verwijzing naar de 5e voordracht (GA 212; Dornach, 7 mei 1922; bladzijde 88 t/m 111) van Rudolf Steiner opgenomen in de voordrachtenreeks Menschliches Seelenleben und Geistesstreben im Zusammenhange mit Welt- und Erdentwickelung (GA 212) is relevant. Steiner wijst in die voordracht op verrassende finesses van zijn geschrift De Filosofie van de vrijheid (GA 4, 1894; Uitgeverij Christofoor, 2012). Zijn kijk op wat hij een gezonde en gerechtvaardigde vorm van mystiek achtte, te onderscheiden van een ongezonde en te verwerpen vorm, wordt in die voordracht in verband gebracht met het basiskarakter van een modern menselijk kennisbewustzijn. Buitengewoon relevant en zeer lezenswaardig. Ik kan niet anders zeggen. Dieptepsychologie in het kwadraat. Tijd om de inhoud van die voordracht voor lezers te behandelen of nader (aan) te duiden, heb ik nu echter niet.

De laatste naar het Nederlands vertaalde versie van GA 8 De christelijke inwijding en de mysteriën van de oudheid (Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, 2007; GA 8, 1902) schaf ik later deze maand aan. Reeds tientalle jaren staat een oudere naar het Nederlands vertaalde versie van GA 8 in mijn boekenkast. En die draagt weer een andere titel, hoewel de inhoud natuurlijk hetzelfde is: Het christelijk opstandingsmysterie en de voorchristelijke mysteriën (Uitgeverij Vrij Geestesleven, 1979). Ik wil nu wel eens zien hoe de redactionele omlijsting en de kwaliteit van de vertaling is van deze uitgave van 2007.


Gerard Koolschijn
Dit blog sluit ik af met een oud gedicht van me meer dan 20 jaar geleden geschreven. Maar eerst volgt een tekst van Plato uit het boek Plato, schrijver (Gerard Koolschijn; Uitgeverij Bert Bakker, 2004; hoofdstuk Politieke en psychische degeneratie; paragraaf De immorele begeerten, bladzijde 223 t/m 224). Met wat en hoe 'legt men zich ten ruste' en hoe staat men weer op? Er bestaan vele vormen van 'inslapen'. Menselijke interactie is bepaald gecompliceerd. Wat kan daarbij misgaan en bestaan er remedies? Toen in de oudheid en nu in onze tijd. Er zijn zekere overeenkomsten bij de diagnosestelling: psychische en gedragsmatige ontaarding en wegvallen van remmingen vallen in ieder geval duidelijk in het oog. Koolschijn is een classicus die graag prikkelt. Hier een aardig interview dat hem vorig jaar werd afgenomen: Plato, een groot tegenstander van de democratie (Trouw, 25 februari 2018). Oei, oei... Tjonge! En dan ook nog Brexit... Hoe zal dat uitpakken? Komt dat er überhaupt nog van? Hoe denkt u daar over mijnheer Koolschijn?!

De immorele begeerten (uit Plato’s werk Politeia, De Staat); Plato: 
‘ […] Rest alleen nog de dictatoriale mens zelf. We moeten nagaan hoe die zich uit de democratische mens ontwikkelt, wat voor iemand het is en of hij een gelukkig leven heeft of niet. 
Overigens mis ik eigenlijk nog iets. In die kwestie van de behoeften geloof ik niet dat we de verschillende soorten al voldoende hebben onderscheiden. En zolang daaraan nog iets ontbreekt, zal ons onderzoek te vaag blijven. Maar het is nog niet te laat. Kijk, ik zou graag het volgende vaststellen. Bij die niet-elementaire genotservaringen en behoeften horen naar mijn idee ook bepaalde immorele begeerten die ieder mens in aanleg lijkt te hebben, maar die in bedwang worden gehouden door wet en normen en door de betere begeerten met behulp van het verstand. Sommige mensen raken er volledig vanaf of houden er maar weinig over, die dan nog zwak zijn ook, maar bij anderen zijn ze sterk en talrijk. 
Ik bedoel de begeerten die ‘s nachts wakker worden, wanneer de rest van de psyche, het rationele, zachtaardige deel dat de begeerte regeert, slaapt en wanneer het wilde, dierlijke element, gevuld met voedsel of sterke drank, tekeer gaat, de slaap afschudt en op weg gaat om zich uit te leven. Je weet, op zo'n moment is het tot alles in staat, volledig ontdaan als het dan is van schaamtegevoel en redelijk vermogen. Het schrikt bijvoorbeeld in zijn fantasie helemaal niet terug voor een poging tot seksueel contact, niet alleen met de eigen moeder, maar met elk willekeurig ander mens, god of dier. Het ziet niet op tegen de meest zondige moord en onthoudt zich van geen enkel voedsel. In één woord, geen enkele dwaasheid of perversiteit blijft dan achterwege. 
Wanneer je nu een gezond gestel bezit en jezelf in de hand hebt, zorg je voordat je gaat slapen dat je het rationele element in jezelf hebt wakker gemaakt en op degelijke intellectuele bezigheden getrakteerd, zodat je tot bezinning bent gekomen. Het element van de begeerte stel je niet aan gebrek bloot, maar ook niet aan verzadiging, zodat het inslaapt en niet met zijn vreugde of verdriet het beste element last bezorgt. Dat krijgt dan de kans alleen en op zichzelf zuiver na te denken en ernaar te streven uit verleden, heden of ook toekomst iets waar te nemen wat het niet weet. Op dezelfde manier moet je ook je wilselement kalmeren en niet in opgewonden toestand inslapen doordat je je op iemand kwaad hebt gemaakt. Wanneer je je dus pas te slapen legt nadat je die twee elementen tot rust hebt gebracht en het derde waarin het denken plaatsvindt hebt geactiveerd, - je weet dat je onder die omstandigheden niet alleen het dichtst de waarheid benadert, maar dat ook de beelden die in je droom verschijnen in dat geval het minst immoreel zijn. 
Nu, dat was dus even een uitweiding. Wat we willen vaststellen is in elk geval dat er blijkbaar in ieder mens een of ander verschrikkelijk, wild en zedeloos soort begeerten huist, ook al maken sommigen van ons een heel beheerste indruk, en dat die begeerten zich blijkbaar manifesteren in dromen. […] '

Bewust zijn ziel


Ik weet dat mijn dagen zijn geteld
en ik tel ze,
want ik wil weten mijn som;
...dom
draad...
klaar ligt nieuw gewaad.


Wat mij voorttrok?

De dagen van weleer.
(Zij kijken op mij neer.)

Maar ik zie nu onder ogen,
andere ogen,
mij.

Mij ben ik.
Ik ben ik.

Ik ben.
Ik.

Goud glinstert.

(J.W.)


Music
Portishead
Strangers

Lyric
Portishead
Strangers

Ohh...
Can anybody see the light
Where the morn meets the dew and the tide rises
Did you realize, no one can see inside your view
Did you realize, for why this sight belongs to you
Ohh...
Just set aside your fears of life
Through this sole desire
Done it warning
Done it now
This ain’t real
On in this side
Done it warning
Done it now
This ain’t real
On in this side

Done it warning
Done it now
This ain’t real
Done it waring
Done it now
This ain’t real
On in this side
Ohh...
Can anybody see the light
Were the morn meets the dew and the tide rises
Did you realize, no one can ever see inside you view
Did you realize, for why this sight belongs to you

3 opmerkingen:

  1. Opmerking

    Oh juist, bij de laatste uitgave van de vertaling van GA 8 door Stichting Rudolf Steiner Vertalingen is de vertaling net als de oude uitgave verzorgd door P. Henny-van Suchtelen en E. Menten-van Essen. Er zijn wel twee toelichtingen aan toegevoegd, één van Michel Gastkemper en één van Christine Gruwez.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervolgopmerkingen


    De tweede alinea van dit blog is vandaag aangepast. Het was onnodig ingewikkeld opgesteld. De vierde alinea paste ik ook aan. Is nu meer tot he point.

    Elementen van mijn blogs op Cahier zal ik vanaf deze week simultaan gaan gebruiken bij het weekjournaal van mijn schrijfbureau. Serious business now. It’s on!

    De bovenstaande tekst van Plato, De immorele begeerten uit zijn werk De Staat, is nog altijd actueel. Het wijst op de waarde van de deugd bezonnenheid (bedachtzaamheid en matiging).

    Het debat over de ‘brexit-deal’ van premier May is zojuist begonnen. Bezonnenheid is daar ook geboden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie nu dat Pietro Archiati's voorwoord bij bovengenoemde boekuitgaven (deel 1 en 2) ook gewoon op de website van zijn uitgeverij staat: Voorwoord van Pietro Archiatri, 2005.

    BeantwoordenVerwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2019

Perseus en Medusa – 13 juli 2019

Open letter to Jules Evans – 30 juni 2019

Realy Only Fantasy? – 21 juni 2019

Tech & Spirit – 2 juni 2019

Over liefde en vrijheid – 24 mei 2019

Origin and purpose of Evil & Function of Self-Love – 13 mei 2019

Agens, 10 mei 2019

Diary: Evil, Knowledge and Courage – 3 mei 2019

Folk – 19 april 2019

Gemeenschap – 8 april 2019

Closure – 1 april 2019

Distantie en existentie met monoloog en dialoog – 29 maart 2019

Beweging – 22 februari 2019

Geplande publicatie bij Schrijfbureau Bewustzijnsziel – 15 februari 2019

Gratis Google voorzieningen op de tocht – 1 februari 2019

Eerbiedigende aandachtigheid – 31 januari 2019

Verborgen werkwoord: ontkenteren - 21 januari 2019

Philosophy, Spiritual Activity and Christianity – 14 januari 2019

Lemniscaat – 11 januari 2019

Modern Soul and Struggling Psyche (Mind) – 1 januari 2019

2018

My initiation and moral development – 14 december 2018

Music and ethics – 7 december 2018

Energy – 23 november 2018

Geestelijk ontwaken – 9 november 2018

Freedom and Spiritual Activity – 29 oktober 2018

Intuitions – 24 oktober 2018

Settle – 24 september 2018

De agenda die niet geschreven werd – 21 september 2018

Ecstatic or grounded – 10 september 2018

Ragnarok – 27 augustus 2018

Nietzsche’s Philosophers of Perhaps – 19 augustus 2018

Pensées – 11 augustus 2018

Dixit – 10 augustus 2018

Bestemmen – 6 augustus 2018

Antroposofen en politiek – 16 juli 2018

Cup of Tea – 2 juli 2018

Fresh – 22 juni 2018

Mind You – 13 juni 2018

The Opposite of Brexit? – 21 mei 2018

Consciousness Soul – 7 mei 2018

Small experience – 30 april 2018

Still – 16 april 2018

Een paasgedachte - (Parsifal - Deel 9) – 2 april 2018

Beware – 26 maart 2018

Vrijheid en deugd – 12 maart 2018

Forces & Creatures – 31 januari 2018

2017

Self-respect and development – 19 december 2017

Grace – 6 december 2017

Virtues – 4 december 2017

Oh Well – 23 november 2017

Kennistheorie – 10 november 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 5 – 13 oktober 2017

Europe & Memoranda – 10 oktober 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 4 - 29 september 2017

Ready to go again! – 28 september 2017

Keep up the pace – 11 september 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 3 – 31 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 2 – 28 augustus 2017

Dienstmededeling over deel 2 van meerluik – 21 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 1 - 14 augustus 2017

Kelk – 7 augustus 2017

Wishes and embodiments – 3 augustus 2017

Foreshadowing – 31 juli 2017

Schimmenrijk – 24 juli 2017

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate